Meer Duster dan ooit

Dacia onthult de geheel nieuwe Duster, waarmee de derde generatie een nieuw hoofdstuk toevoegt aan het succesverhaal van deze veelzijdige auto, die inmiddels de norm is geworden in zijn segment. Dit iconische voertuig belichaamt alle kernwaarden van het merk Dacia: robuustheid, avontuurlijkheid, essentie, stijl, intelligentie en efficiëntie. De Dacia Duster maakte zijn debuut op de markt in 2010 en onderging in 2017 zijn eerste volledige vernieuwing. Sindsdien heeft hij zich opgewerkt naar de top en heeft hij de standaarden binnen het SUV-segment opnieuw gedefinieerd.

“Before even starting work on All-New Duster’s style, we honed its proportions, to find a strong, balanced posture. When you get the proportions right early on, you don’t need artifices to tweak style later.”
David Durand, Design Director bij Dacia

KRACHTIGER EN ASSERTIEVER DESIGN

Dacia heeft het design van de Duster opnieuw uitgevonden. Hij heeft nog steeds de opvallende uitstraling die de eerdere generaties naar de top bracht, evenals een solide en robuust SUV-karakter, maar dan van een hoger niveau dankzij de nieuwe designtaal van Dacia. De nieuwe Duster laat zich met trots zien.

De essentie, zonder kunstmatigheden’. Deze filosofie van Dacia geldt voor alle modellen en dus ook voor de nieuwe Duster. De ontwerpers begonnen met eenvoudige vormen, zoals het passagierscompartiment, de motorkap, de spatborden, etc. Deze elementen zijn vervolgens gecombineerd in een helder geheel, met een moderne en robuuste stijl en strakke, zelfverzekerde lijnen.

Van het scherpe, verticale frontontwerp tot de aflopende wielkastbeschermers, de royale achterklep en de zijruiten die zich nagenoeg naadloos uitstrekken van voor naar achteren – de eenvoudige vormen en proporties dragen bij aan de kracht van het ontwerp. De nieuwe Duster wordt omringd door een stijlvolle 'band' die de gehele auto omvat. De bodembescherming aan de zijkanten is geïntegreerd met die van de wielkasten, die op hun beurt verbonden zijn met de bumpers. Dit maakt de nieuwe Duster robuuster dan ooit tevoren, klaar voor het avontuur in de buitenlucht!

Dacia Duster

Het hedendaagse ontwerp van de nieuwe Duster is uniform en gaat hand in hand met de actuele trends. Het integreert naadloos zijn stoere outdoor-karakter met een sterke nadruk op duurzaamheid.

Zowel de voor- als achterkant van de bodembeschermers zijn vervaardigd uit gekleurd materiaal, in plaats van traditionele monochrome verf. Dit is niet alleen een positieve ontwikkeling voor het milieu, maar ook voor klanten: mogelijke krassen hebben geen impact op de kleur van het betreffende onderdeel.

De zijkant, wielkastbeschermers, delen van de voorbumper, extra beschermende elementen aan de voor- en achterkant, en het beschermdeel aan de achterzijde maken gebruik van een stevig materiaal met de naam Starkle®. Dit innovatieve materiaal, ontwikkeld door Dacia's ingenieurs in samenwerking met LyondellBasell-chemici, maakte zijn debuut op de Manifesto conceptcar. Met 20% gerecycled materiaal en witte deeltjes in de samenstelling, creëert Starkle® een opvallend gespikkeld uiterlijk dat Dacia verkiest boven een traditionele verflaag.

Dit gevoel komt ook terug in het grote, hoge en verticaal ingerichte dashboard. De vorm van de ventilatieopeningen verwijst naar die van de wielkasten en zorgt voor een consistent geheel. Net als de buitenzijde biedt het interieur de essentie. Dat betekent dat ieder onderdeel een doel heeft.

Er is veel aandacht besteed aan de ergonomie, inclusief het centrale 10,1-inch beeldscherm dat 10 graden naar de bestuurder is gekanteld. Daarnaast is de nieuwe bediening van de automatische transmissie zeer gebruiksvriendelijk. Dat geldt ook voor het stuurwiel met afgeplatte onder- en bovenzijde.

Dacia Duster

De opvallende nieuwe Y-vorm legt de nadruk op de connectie tussen het interieur en exterieur van de vernieuwde Duster:

Binnenin vertonen de ventilatieopeningen een Y-vormig ontwerp (met Copper-accenten bij de Extreme-uitvoering). De Y-vorm keert ook terug op de armsteunen van de portieren. Op het stuurwielhart is de merknaam vervangen door het Dacia-logo. Aan de buitenkant worden de koplampen en achterlichten gekenmerkt door een Y-vorm, die ook terugkomt in het design van de lichtmetalen wielen. Deze wielen zijn bewust chroomvrij; hun opvallende glans is te danken aan een zorgvuldig polijstproces.

NIEUWE DUSTER MET VERBETERDE PRESTATIES DANKZIJ CMF-B-PLATFORM

De nieuwe Dacia Duster wordt geassembleerd op het CMF-B-platform, dat een cruciale rol speelt in de strategie van Dacia. Dit concurrentiële en uiterst flexibele platform maakte zijn debuut met de huidige modellen Dacia Sandero, Logan en Jogger. Het biedt alle veelzijdigheid die Dacia vereist om zijn ambitieuze productplannen optimaal te realiseren.

Hoewel de nieuwe Dacia Duster slechts marginaal in lengte is toegenomen, levert het CMF-B-platform meer ruimte voor zowel inzittenden als bagage. Dit geavanceerde platform draagt ook bij aan extra comfort door minder trillingen en geluiden tijdens het rijden, terwijl de rijervaring en de connectie met de weg naar een hoger niveau worden getild. Bovendien is het CMF-B-platform van de nieuwe Dacia Duster geschikt voor de implementatie van (milde) hybride aandrijving.

ROBUUST EN OUTDOOR: NIEUWE DUSTER IS GEDURFDER DAN OOIT

De offroad-capaciteiten van de nieuwe Dacia Duster zijn ongeëvenaard in de 4×4-markt voor modellen zonder close-ratio-transmissie. De fans van het merk kunnen met de nieuwe Duster zorgeloos genieten van hun outdoor-avonturen.

De nieuwe Dacia Duster is leverbaar met een 4×4 Terrain Control-transmissie, met vijf instellingen:

  • AUTO: de transmissie verdeelt op basis van grip en snelheid automatisch het vermogen over de voor- en achterwielen.
  • SNOW: optimaliseert de grip op gladde ondergrond dankzij specifieke instellingen voor ESC en antislip.
  • MUDD/SAND: voor losse ondergrond.
  • OFF-ROAD: topprestaties op ruw terrein. Vergelijkbaar met de 4×4 Lock-modus van de uitgaande Duster, maar met het extra voordeel van automatische en geoptimaliseerde koppelverdeling over de voor- en achterwielen op basis van grip en snelheid.
  • ECO: optimaliseert het brandstofverbruik door de airconditioning en de rijprestaties op elkaar af te stemmen. Het optimaliseert op basis van de grip de verdeling van het koppel over de voor- en achterwielen voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik.

Bodemvrijheid: 217 millimeter bij de 4×4-uitvoering, de grootste in het segment.

Aanrij- en afrolhoeken om ook grotere obstakels te overwinnen: tot 31° aan de voorzijde en 36° aan de achterzijde (4×4-uitvoeringen).

Een assistentiesysteem om met gecontroleerde snelheid af te dalen, is bijzonder handig bij onregelmatige ondergrond en steile afdalingen. Het systeem maakt vooral gebruik van de remmen om de snelheid van de Duster onder controle te houden (op basis van input van de bestuurder), bij snelheden tussen 0 en 30 km/u. Het systeem activeert automatisch en werkt ook bij achteruitrijden. De bestuurder kan het gas- en rempedaal met rust laten en zich volledig concentreren op het sturen.

Een nieuw All Road Info System met weergave van nuttige informatie op het centrale 10,1-inch beeldscherm tijdens offroad-rijden:

  • Zijdelingse kanteling
  • Hellingshoek tijdens klimmen of afdalen
  • Vermogensverdeling over de voor- en achterwielen (4×4-uitvoering)

Extra robuuste beschermdelen en materialen:

  • Exterieur: de gehele carrosserie is beschermd tegen krassen en lichte impacts. De beschermdelen aan de zijkant staan in verbinding met die van de wielkasten en de voor- en achterbumpers en vormen zo een beschermende band rond de auto. De grote bodembeschermers onder de bumpers beschermen de onderzijde.
  • Interieur: ook het interieur is robuust, vooral dat van de Extreme-uitvoering met wasbare TEP MicroCloud-bekleding en rubberen matten in de voetenruimtes en bagageruimte. De matten bestaan voor 20% uit gerecycled materiaal.

De bodembeschermers aan de voor- en achterzijde zijn gemaakt van kunststof dat van zichzelf al is voorzien van een kleur. In tegenstelling tot een geverfd onderdeel is de kleur van dit onderdeel onveranderlijk. Eventuele krassen die normaal gesproken hun sporen nalaten, zijn vrijwel onzichtbaar doordat de kleur van de beschermdelen niet wordt aangetast. De beschermdelen rondom de auto zijn gemaakt van Starkle® (zie verderop in dit bericht). Ook dit materiaal is niet gespoten, zodat krassen geen opvallende sporen nalaten.

Voorbereid op InNature-accessoires:

  • De nieuwe Dacia Duster is, in navolging van de Dacia Jogger, geschikt voor het Sleep Pack: een eenvoudige, uitneembare en betaalbare 3-in-1-box, bestaande uit een tweepersoons bed (1,90 meter lang en tot 1,30 meter breed) dat in minder dan twee minuten uitvouwbaar is, een klaptafeltje en een opbergruimte.
Dacia Duster
Dacia Duster

DUURZAMER, MAAR NET ZO BETAALBAAR ALS VOORHEEN

In lijn met de kernwaarden van Dacia maakt de nieuwe Duster het mogelijk om op een betaalbare en duurzame manier onderweg te zijn, door het combineren van nieuwe hybride-aandrijflijnen en het gebruik van meer gerecyclede materialen:

**Duster HYBRID 140:**
Deze aandrijflijn, die Dacia in het begin van 2023 introduceerde voor de Jogger, wordt nu ook aangeboden in de nieuwe Duster. Het systeem maakt gebruik van bewezen technologie van de Renault Group en omvat een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met 69 kW (94 pk), twee elektromotoren (een aandrijfmotor van 36 kW (49 pk) en een starter/generator), en een elektrische automatische transmissie (vier versnellingen voor de benzinemotor en twee voor de elektromotor). Dit geavanceerde systeem werkt zonder koppeling voor een naadloze samenwerking tussen beide motoren. Het regeneratieve remsysteem, de krachtige 1,2 kWh batterij (230V), en de efficiëntie van de transmissie maken het mogelijk om tot 80% van de tijd volledig elektrisch te rijden in stadsverkeer. Het brandstofverbruik daalt met 20% (gemiddeld) tot 40% (stedelijk verkeer), en de motor start altijd elektrisch.

**Duster TCe 130:**
Deze nieuwe 48V mild hybrid-aandrijflijn voor Dacia combineert een nieuwe generatie 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met een compacte elektromotor die de benzinemotor ondersteunt bij starten en accelereren. Hierdoor wordt een circa 10% reductie van brandstofverbruik en CO2-uitstoot bereikt, vergeleken met een brandstofmotor met hetzelfde vermogen. De aandrijflijn is krachtiger dan de uitgaande TCe 130 zonder mild hybrid-technologie, wat zorgt voor een meer responsieve rijbeleving. Het regeneratiesysteem laadt de 0,9 kWh batterij op zonder merkbare verstoring voor de bestuurder. De nieuwe Dacia Duster TCe 130 is verkrijgbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak en de keuze tussen twee- of vierwielaandrijving.

**Duster ECO-G 100:**
Dacia staat bekend als de onbetwiste leider in LPG-voertuigen in Europa en levert als enige fabrikant al haar brandstofmodellen met een benzine-LPG-motor onder het ECO-G-label. Ook de nieuwe Duster is verkrijgbaar met deze bewezen technologie, die garant staat voor veiligheid en betrouwbaarheid. Op LPG stoot de nieuwe Duster ECO-G 100 gemiddeld 10% minder CO2 uit dan een vergelijkbaar benzinemodel. Met twee tanks van in totaal 100 liter (50 liter benzine en 50 liter LPG) biedt het een actieradius tot 1.300 kilometer (WLTP). Bovendien is de LPG-tank slim onder de bagageruimtevloer geplaatst, waardoor deze geen invloed heeft op de bagageruimte. Het overschakelen van benzine naar LPG en vice versa gebeurt naadloos en kan handmatig worden bediend via een geïntegreerde knop in het dashboard.

Dacia Duster

Eerste Dacia met Starkle

In de nieuwe Duster introduceert Dacia voor het eerst het innovatieve materiaal Starkle®. Dit materiaal bestaat voor 20% uit gerecycled polypropyleen en is volledig vrij van lak en verf. Hierdoor wordt de CO2-voetafdruk van de productie aanzienlijk verkleind. De bodembeschermers, wielkastbescherming, bumperdelen en de (extra) bodembeschermers aan de voor- en achterzijde zijn allemaal vervaardigd van Starkle®. Daarnaast kenmerkt de nieuwe Duster zich door:

  • Bijna 20%* gerecycled kunststof: Ongeveer een vijfde van alle kunststoffen in de nieuwe Duster is gerecycled, wat aanzienlijk hoger is dan gebruikelijk in dit segment en 8 procentpunten meer dan bij het vorige model.
  • Geen decoratief chroom, geen leder: Dacia heeft besloten om bij alle modellen te stoppen met het gebruik van leder en decoratief chroom, wat bijdraagt aan een verdere ontlasting van het milieu.
  • Een dunner gebruikershandleiding: Hierdoor is minder papier nodig, en de volledige versie is online beschikbaar via de My Dacia-app.
  • In de polymeercategorie, zoals gedefinieerd in toekomstige Franse wetgeving voor afgedankte voertuigen (Véhicules Hors d’Usage/VHU).

Ongelijke prijs-kwaliteitverhouding binnen het segment:

Ook met de nieuwe Duster blijft Dacia vasthouden aan een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De nieuwe Duster combineert de meest concurrerende prijzen in zijn segment met een ruimer interieur dan ooit tevoren.

De nieuwe SUV biedt geavanceerde technologie, waaronder een nieuw 7-inch digitaal instrumentenpaneel, een 10,1-inch centraal touchscreen en infotainmentsysteem. De nieuwe Duster is tevens intelligenter dan ooit, met functies zoals modulaire langsdragers en het slimme Dacia YouClip accessoiresysteem (zie verderop in dit bericht).

Dacia Duster

DE ESSENTIE, MAAR DAN COOL: MEER TECHNOLOGIE EN SLIMME UITRUSTINGEN

De nieuwe Duster belichaamt de Dacia-filosofie van technologische vooruitgang: het moet goed, slim en betaalbaar zijn, en het leven van de gebruikers vereenvoudigen, met extra aandacht voor veiligheid en comfort.

Een geavanceerd infotainmentsysteem met een 10,1-inch touchscreen is standaard vanaf de Expression-uitvoering. Er zijn twee beschikbare systemen:

  1. Media Display voor de Expression- en Extreme-uitvoeringen, met vier luidsprekers, draadloze Apple CarPlay™ en Android Auto™.
  2. Media Nav Live voor de Journey-uitvoering en optioneel voor de Extreme, inclusief alles van Media Display, navigatiesysteem met actuele verkeersupdates en een Arkamys 3D Sound System met zes luidsprekers.

De Essential-uitvoering van de nieuwe Duster is uitgerust met Media Control, een volledig infotainmentsysteem met bediening via het stuurwiel en weergave van media-informatie op een 3,5-inch scherm naast de analoge tellers van het instrumentarium. Het systeem omvat vier luidsprekers, Bluetooth-verbinding, een USB-aansluiting en een geïntegreerde smartphonehouder. Wanneer verbonden met de Dacia Media Control-app, kan de smartphone de radio, andere media en diverse functies bedienen.

De connectiviteit aan boord voldoet aan de nieuwe Europese GSR2-vereisten. In uitvoeringen met Media Display en Media Nav Live biedt de nieuwe Dacia Duster ook:

  • FOTA (Firmware Over The Air) software-updates, waardoor de klant niet naar de dealer hoeft.
  • Connected Maintenance, waarmee de onderhoudsbehoefte van de auto via de My Dacia-app te bekijken is.
  • Een digitaal dashboard, voor het eerst beschikbaar vanaf de Expression-uitvoering, bestaande uit een 7-inch digitaal instrumentarium in kleur, met instelbare weergave.
  • Een smartphonehouder voor alle uitvoeringen, terwijl de uitvoeringen met Media Display en Media Nav Live zijn uitgerust met twee USB-C-aansluitingen voorin en twee achterin, waarmee tot vier mobiele apparaten tegelijk zijn op te laden. Alle aansluitingen zijn van binnenuit verlicht.
  • Een inductielader voor smartphones in de middenconsole, standaard aanwezig in de Journey-uitvoering en optioneel voor de Extreme-uitvoering.
  • Cruise control is standaard vanaf het uitrustingsniveau Expression. Grootlichtassistent is standaard voor de Journey- en Extreme-modellen. Alle uitvoeringen hebben standaard een lichtsensor.

Nieuwe rijhulpsystemen zorgen ervoor dat de nieuwe Dacia Duster voldoet aan de nieuwste veiligheidseisen, met functies zoals automatisch noodremsysteem, verkeersbordherkenning, Rear Parking Assist, Emergency Stop Signal, Lane Departure Warning, Lane Keep Assist, Driver Attention Alert en het eCall noodoproepsysteem. De slimme functie My Safety maakt het mogelijk om favoriete assistentiesystemen met één druk op de knop in te stellen.

Het comfort van de nieuwe Dacia Duster is verhoogd dankzij het CMF-B-platform, dat een ruimer interieur mogelijk maakt, met name in de beenruimte voor- en achterin. De bagageruimte heeft een 6% groter volume (472 liter onder de hoedenplank bij de nieuwe Duster in 4x2-uitvoering).

De Duster biedt nieuwe voorzieningen zoals een elektronische handrem (standaard voor de Journey-uitvoering en optioneel voor de Extreme), elektrisch instelbare en inklapbare buitenspiegels (standaard voor beide uitrustingsniveaus), en optionele voorzieningen voor zware (winterse) omstandigheden, waaronder stuurwielverwarming en voorruitverwarming.

Samen met de nieuwe Duster introduceert Dacia het nieuwe en slimme accessoiresysteem YouClip. Het is ontwikkeld door Dacia en maakt eenvoudige bevestiging van bepaalde accessoires op specifieke plekken in het interieur mogelijk. Afhankelijk van de uitvoering is de nieuwe Duster voorzien van vier of zes YouClip-grepen op verschillende locaties, geschikt voor accessoires zoals een tablethouder, een opbergzakje, een smartphonehouder met inductielader of een 3-in-1 bekerhouder, tassenhaak en beweegbare lamp. Het 3-in-1-systeem is standaard voor de Duster Extreme en alle YouClip-accessoires zijn verkrijgbaar via het Dacia dealernetwerk.

Dacia biedt nu ook twee aanvullende topmodellen naast de Essential en Expression: de Duster Extreme, gericht op liefhebbers van outdoor-activiteiten en intens rijden, en de Duster Journey, die zich richt op onopvallende elegantie, comfort en welzijn. Beide topmodellen zijn beschikbaar voor vergelijkbare prijzen.

Belangrijkste standaarduitrusting:

  • Duster Essential: Media Control, vaste langsdragers, zes airbags, parkeersensoren achter en meer.
  • Duster Expression: uitrusting Essential inclusief 17-inch lichtmetalen wielen, 7-inch digitaal instrumentarium, Media Display infotainmentsysteem inclusief 10,1-inch centraal touchscreen, draadloze Apple CarPlay™ en Android Auto, achteruitrijcamera en meer.
  • Duster Extreme: uitrusting Expression inclusief modulaire langsdragers, wasbare TEP MicroCloud-bekleding, rubberen vloer- en bagageruimtematten, automatische airconditioning, YouClip 3-in-1-systeem, Brun Cuivré accenten binnen en buiten en meer.
  • Duster Journey: uitrusting Expression inclusief 18-inch lichtmetalen wielen, mistlampen, automatische airconditioning, handsfree sleutelkaart, elektronische handrem, draadloze smartphonelader, Media Nav Live infotainmentsysteem met navigatie, Arkamys 3D Sound System met zes luidsprekers en meer.

De afmetingen

Dacia Duster

Meer weten over de nieuwe Duster?

Meer Duster dan ooit
Wilt u een auto inruilen?
Maximaal 4 bestanden.
32 MB limiet.
Toegestane types: gif, jpg, png.