De mogelijkheid om een nieuwe auto te kiezen tegen een onverslaanbare prijs en met een aantrekkelijke uitstraling. Om plekken te bezoeken waar we ons goed voelen, zelfs langs de verkeerde weg, en te genieten van stad en platteland. Alleen, met z’n tweeën of met het hele gezin, en dat alles met dezelfde auto: de Dacia Sandero beantwoordt aan alle behoeften en wensen. Dit model is meer dan een auto. Het is een iconische speler op de markt en die sinds 2017 elk jaar weer de eerste keuze is voor particuliere klanten in Europa. Maar hoe slaagt dit model, dat in 2008 op de markt kwam, erin om na drie generaties en 2,6 miljoen verkochte exemplaren nog steeds een uiteenlopende klantengroep te overtuigen zonder zijn kernwaarden te veranderen?
DE EERSTE STAPPEN NAAR DE OUTDOORWERELD
Om te begrijpen waar het succesverhaal van de Sandero is begonnen, gaan we even terug in de tijd. Nadat Dacia in 2004 de Logan had geïntroduceerd, besloot het merk in 2008 opnieuw een revolutionair model op de markt te brengen: de Sandero, een robuuste, wendbare stadsauto voor iedereen. Een jaar later werd de Stepway-versie gelanceerd, waarmee het merk zijn eerste stappen in de richting van outdoormodellen zette. Met zijn ruim bemeten proporties, verhoogde bodemvrijheid, praktische bruikbaarheid en gunstige prijs stond hij steevast bovenaan het verlanglijstje van slimme kopers. In 2012 maakte de tweede generatie van de Sandero zijn opwachting, met een speciale beoordeling voor zijn nieuwe veiligheidsuitrusting. Zo werd de Sandero vanaf 2017 de meest verkochte auto aan particulieren in Europa.