In een context van beperkt aanbod bedraagt de verkoop van het merk Renault 1.466.729 eenheden, -9,4 % ten opzichte van 2021.
In Europa bereikt Renault met 832.605 eenheden een marktaandeel van 6,4% (-0,7 procentpunt ten opzichte van 2021). Net als in 2021 boekt het merk aanzienlijke vooruitgang in de hoogwaardige gebieden - de groeiende geëlektrificeerde** markt, het C-segment, de retailmarkt en de LCV-business.
Geëlektrificeerde markt
In 2022 wordt Renault het derde belangrijkste geëlektrificeerde merk (PC-markt) met 228.000 verkochte voertuigen (+ 12% ten opzichte van 2021). Renault is het derde Europese merk voor de verkoop van EV's.
In lijn met zijn ambities om tegen 2025 de groenste mix op de Europese markt te bereiken, met meer dan 65% geëlektrificeerde voertuigen in de verkoopmix, verhoogt Renault zijn mix van geëlektrificeerde verkopen met +9 procentpunten vs 2021. Het E-Tech gamma (BEV en hybride aandrijflijnen) vertegenwoordigt nu 39% van de verkoop van Renault personenauto's in Europa in 2022, terwijl het marktgemiddelde 31% bedraagt.
De gloednieuwe Megane E-Tech Electric vervolledigt ons BEV-aanbod in Europa in de 2e helft van 2022 en wordt meteen een van de populairste BEV-auto's op de retailmarkt met 33.000 verkopen, waarbij de meeste verkopen gaan naar de hoge versies met een actieradius van 450 km en Open RLink, powered by Google®. In 2023 lanceert Renault de Megane E-Tech Electric buiten Europa.
Volledig hybride technologie (HEV) neemt een hoge vlucht met 117.000 eenheden, +64% ten opzichte van 2021. Deze technologie, waarnaar veel vraag is bij particuliere klanten, bereikt een mix van 30% op de Clio, 31% op de Captur, 65% op de Arkana-verkopen en is nu al de kernversie van de Nieuwe Austral. In 2022 is Renault het tweede merk in Europa voor de verkoop van HEV's.
Hoogwaardige business
Renault heeft zijn retaildoelstelling bereikt, met meer dan een op de twee voertuigen die aan particuliere klanten worden verkocht. De retailmix steeg met +8 punten ten opzichte van 2021 tot 51%, wat +7 punten is ten opzichte van het marktgemiddelde. Ons marktaandeel in de detailhandel steeg met +0,3 procentpunt ten opzichte van 2021 tot 6,1% in Europa.
Het C-segment groeit sneller: De verkoop van Renault groeit met 21% met meer dan 200.000 inschrijvingen. Het succes van de Renault Arkana houdt aan, met al meer dan 80.000 verkopen in 2022 (een verdubbeling ten opzichte van 2021 - 41.800 verkopen).
LCV
Op de Europese LCV-markt bereikt Renault de tweede plaats met een stabiel marktaandeel van 14,4%. In 2022 heeft Renault zijn LCV-gamma aangevuld met New Kangoo EV en New Master EV om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de klanten en in lijn met zijn elektrificatieambities.
Renault staat 1e in het segment Kleine bestelwagens en 2e in het segment Middelgrote/grote bestelwagens.
** Inclusief EV, hybride (HEV) en plug-in hybride (PHEV), exclusief Mild-Hybrid (MHEV).