De nieuwe Renault 5 E-Tech electric: het elektrische en Renaulutionaire popicoon

Body

De Renault 5 E-Tech Electric vertegenwoordigt een nieuwe generatie auto's en is het tastbare resultaat van Renaulution, het strategische plan van de Renault Group. Deze auto onderscheidt zich van andere voertuigen en symboliseert niet alleen de industriële vernieuwing binnen Renault, maar ook de overgang naar duurzame energiebronnen.

Renault 5

De productieversie van de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric is op een innovatieve wijze tot stand gekomen, waarbij de magie en charme van het oorspronkelijke concept behouden zijn gebleven. In plaats van de gebruikelijke vier jaar is deze auto ontwikkeld binnen een indrukwekkende termijn van drie jaar. De wagen is rijk uitgerust met elektrische en digitale technologie, wordt in Frankrijk geproduceerd en heeft bovendien een scherpe prijsstelling, beginnend bij € 25.000. Na de zomer zal hij beschikbaar zijn bij de Nederlandse dealers.

Om deze compacte en betaalbare stadsauto te realiseren, heeft de Renault Group niet alleen gebruikgemaakt van haar eigen expertise, maar ook van Ampere, een onderdeel van de Renault Group gespecialiseerd in de ontwikkeling van elektrische voertuigen en software, en Mobilize, het bedrijfsonderdeel gericht op abonnementsdiensten, leasing en financiële diensten.

Voor dit project vertrouwt de Renault Group op haar nieuwe multidisciplinaire organisatie, die is opgezet om gelijke tred te houden met de technologische veranderingen in deze sector door middel van een flexibele, innovatieve en efficiënte aanpak. Ampere draagt bij aan het concurrentievoordeel van Renault door snel een platform voor kleine elektrische auto’s te ontwikkelen en te profiteren van een sterk Europees industrieel ecosysteem. Dit stelt Renault in staat om een nieuwe reeks aantrekkelijke elektrische modellen te ontwikkelen, waarvan de Renault 5 E-Tech Electric het eerste exemplaar is.

Luca de Meo, CEO van Renault Group: “De Renault 5 E-Tech electric is anders dan alle andere auto’s. Hij ondersteunt niet alleen de transitie naar elektrische, connected mobiliteit – als onderdeel van een groenere en duurzamere aanpak – maar speelt ook een sleutelrol in de transformatie van Renault Group tot een autofabrikant van de volgende generatie. Om de auto in slechts drie jaar tijd tot zo’n technologisch hoog niveau in Frankrijk te kunnen ontwikkelen, moesten we bijzondere beslissingen nemen en moest onze organisatie zo flexibel mogelijk zijn.”

“Voor dit project hebben we onze normale aanpak omgekeerd. We maakten gebruik van AmpR Small, ons nieuwe EV-platform dat uniek is in Europa. Daardoor konden we de kosten in de hele waardeketen drukken om de winstgevendheid te behouden en tegelijkertijd het allerbeste te leveren op het gebied van EV- en digitale technologie. Tegelijk hebben we ook ons industriële ecosysteem verplaatst… Er is een iconische auto nodig om iedereen zo te laten samenwerken en de weg vrij te maken voor blijvende veranderingen in onze interne organisatie. Onze sector maakt grote veranderingen door, maar ik geloof dat deze auto nieuwe wegen zal openen voor Renault.”

Een uniek en emotioneel aansprekend design

Toen Renault de Renault 5 in 1972 introduceerde, viel deze op door zijn originele en moderne design. De plastic schildbumpers, levendige carrosseriekleuren en kenmerkende vorm van de koplampen gaven hem een speelse, bijna menselijke uitstraling. De Renault 5 weerspiegelde destijds de veranderende samenleving en werd al snel populair, vooral onder vrouwen en jongeren, een nieuwe groep kopers. Het was een frisse verschijning, symbool van vrijheid en levensvreugde.

Maar hoe blaas je nieuw leven in een icoon waarvan de populariteit nooit is afgenomen? Hoe creëer je een nieuw, begeerlijk model, niet alleen voor degenen die bekend zijn met het origineel, maar ook voor jongere generaties met andere verwachtingen in het tijdperk van elektrische en digitale transitie? Welke waarden zijn cruciaal voor dit nieuwe model? Dit waren enkele van de vele vragen die het projectteam zich stelde, van het uiterlijk en de ontwikkeling tot aan de lancering van de nieuwe Renault 5 voor de 21e eeuw.

Het designteam koos voor een emotionele benadering en adopteerde een 'retro-futuristische' stijl. De Renault 5 E-Tech Electric knipoogt duidelijk naar de ondeugende stijl van zijn voorganger met felle kleuren, brutale koplampen, verticale achterlichten, gewelfde spatborden en een onderscheidende kleur voor de accentlijsten boven de zijruiten. Het doel was om een eigentijdse draai te geven aan herkenbare details, passend binnen de energietransitie en de stijl van de 21e eeuw.

Zelfs het rooster in de motorkap is opnieuw vormgegeven als een laadindicator in de vorm van het cijfer 5. Bij het naderen van de Renault 5 E-Tech Electric licht de indicator op, wat de interactie tussen de bestuurder en de auto illustreert. Een ander voorbeeld van de 'vermenselijkte' interface van de auto is de begroeting door de pupilvormige LED-koplampen die naar de bestuurder 'knipogen'. Moderne aerodynamische kenmerken, zoals het glazen paneel over de achterlichten, zijn toegevoegd zonder zichtbaar te zijn om de luchtstroom te optimaliseren, iets wat de oorspronkelijke Renault 5 niet had maar nu essentieel is voor optimale efficiëntie.

De emotionele uitstraling van het exterieur wordt weerspiegeld in het interieur. De bestuurder wordt verwelkomd in een interieur met een 10-inch multimedia-touchscreen met een heldere interface. De welkomstpresentatie, ontwikkeld in samenwerking met Ircam (het instituut voor muziek en geluid) en Jean-Michel Jarre, de pionier op het gebied van elektronische muziek, draagt bij aan de totale ervaring. Jarre heeft ook de soundscapes in het interieur en de VSP (Vehicle Sound for Pedestrians) ontwikkeld - een geluidssignaal dat voetgangers waarschuwt wanneer de auto langzamer dan 30 km/u rijdt.

Renault 5

Elektrisch platform van de nieuwste generatie en uniek in Europa

Om de productieversie van de Renault 5 E-Tech Electric dezelfde aantrekkingskracht te geven als de conceptauto die Renault in januari 2021 presenteerde, hebben de design-, ontwikkelings- en productieteams nauw samengewerkt om de auto te transformeren tot een praktisch voertuig voor gebruik op de openbare weg. In tegenstelling tot de gebruikelijke benadering, waarbij het ontwerp van een auto wordt aangepast aan het platform, hebben de ingenieurs voor de Renault 5 E-Tech Electric het platform specifiek ontwikkeld voor het ontwerp dat Luca de Meo's hart had veroverd, een model van kunststof gecreëerd door de afdeling Advanced Design.

Als pionier is de Renault 5 E-Tech Electric het eerste model dat gebaseerd is op het nieuwe AmpR Small-platform van Ampere, dat specifiek is ontwikkeld voor elektrische auto's in het B-segment. Hierdoor onderscheidt het model zich en biedt het concrete voordelen ten opzichte van de concurrentie, zoals een vlakke vloer, een lange wielbasis van 2,54 meter, bovengemiddelde interieurruimte, 326 liter bagageruimte, een lager zwaartepunt en een verminderd gewicht van minder dan 1.500 kg. Het AmpR Small-platform zorgt ook voor schaalvoordelen zonder concessies te doen aan elektrische componenten of technologie die waardevol is voor klanten, waardoor Renault de ontwikkelingstijd van de auto aanzienlijk heeft verkort tot slechts drie jaar.

De Renault 5 E-Tech Electric is tevens voorzien van een innovatieve bidirectionele AC-lader die geschikt is voor V2X-technologie, een baanbrekend systeem dat breed zal worden toegepast. Dit maakt de auto een integraal onderdeel van het energie-ecosysteem via de diensten van Mobilize, waarmee gebruikers elektriciteit kunnen terugleveren aan het elektriciteitsnet en kunnen besparen op hun elektriciteitskosten.

De elektromotor van de Renault 5 E-Tech Electric is compacter dan die in de Megane en Scenic E-Tech Electric en maakt gebruik van de vertrouwde synchrone motortechnologie van Renault met een gewikkelde rotor. Doordat de motor geen permanente magneten bevat, worden er geen zeldzame aardmetalen gebruikt, wat de milieu-impact tijdens de productie vermindert. De motor is beschikbaar in vermogensvarianten van 110, 90 en 70 kW.

Renault 5

Uitzonderlijk rijplezier stimuleert keuze voor elektrische auto

De Renault 5 E-Tech Electric voelt zich zowel in de stad als op de openbare weg helemaal thuis. De versie met een 52 kWh-batterij biedt een indrukwekkende actieradius tot 400 km (WLTP), terwijl de batterij snel kan worden opgeladen dankzij de 11 kW AC-boordlader en DC-snellaadopties tot 80 of 100 kW. Wat de Renault 5 E-Tech Electric nog unieker maakt voor een elektrische stadsauto, is het vermogen om een aanhanger van maximaal 500 kg te trekken, zoals een kleine vouwwagen.

Een andere opvallende eigenschap van de Renault 5 E-Tech Electric is zijn kleine draaicirkel en buitengewone wendbaarheid, mogelijk gemaakt door de geoptimaliseerde voorwielophanging. De multilink achterwielophanging, een zeldzaamheid in deze klasse, draagt bij aan het ongeëvenaarde weggedrag in het B-segment. De nieuwe Renault 5 E-Tech Electric belooft niet alleen veel rijplezier, maar doet dit zonder concessies te doen aan het rijcomfort.

Deze prestatie onderstreept de bekwaamheid van Renault Group op het gebied van het ontwerpen en produceren van compacte, lichte, concurrerende en populaire elektrische auto's, die een essentiële rol spelen in de energietransitie van de automarkt.

Door technologie versterkte ervaring met menselijke meerwaarde

De Renault 5 E-Tech Electric is doordrenkt met geavanceerde innovaties die intelligent zijn toegepast om bestuurders en passagiers een unieke ervaring te bieden, met tastbare voordelen voor comfort en veiligheid. Deze pragmatische en uitgebreide benadering van innovatie vormt een integraal onderdeel van het DNA van Renault-auto's, waarbij het merk zich altijd inzet om de beste technologie toegankelijk te maken voor iedereen. De Renault 5 E-Tech Electric belichaamt dit streven en biedt:

1. Connected: Uitgerust met de nieuwe generatie OpenR Link, integreert de Renault 5 E-Tech Electric Google samen met meer dan vijftig apps en handige functies, zoals een 'elektrische reis'-planner.

2. Intuïtief en gastvrij: Naast de connectiviteitsdiensten van Google introduceert Renault de interactieve avatar, Reno, als een intelligente en behulpzame reisgenoot. Reno, ontwikkeld door Renault, biedt gebruikers een aangename en intuïtieve ervaring van elektrisch rijden en reageert op vragen en commando's zoals "Hey Reno, plan een oplaadsessie voor morgen om 8.00 uur" of "Hey Reno, hoe kan ik mijn actieradius vergroten?" Deze avatar geeft de auto een empathische, relationele signatuur.

3. Comfortabel: Geluidscomfort is geoptimaliseerd met het gepatenteerde slimme cocoon-geluidsisolatiesysteem en de installatie van een geluiddempende voorruit, een functie uit hogere autosegmenten. Een efficiënte warmtepomp zorgt voor een comfortabele temperatuur en energiebesparing uit de batterij.

4. Veilig: De Renault 5 E-Tech Electric is toonaangevend op het gebied van veiligheid, uitgerust met geavanceerde rijassistentiesystemen (ADAS) zoals adaptieve cruisecontrol en Active Driver Assist, een technologie voor autonoom rijden op niveau 2. Innovatieve technologieën, zoals Fireman Access, Pyroswitch en Rescue Code, vergemakkelijken het werk van hulpdiensten na een ongeval. Het nieuwe One Box-remsysteem halveert de reactietijd bij automatisch remmen. De Safety Coach ondersteunt en adviseert de bestuurder bij het verminderen van het risico op ongevallen.

5. Gemakkelijk: Opladen wordt vereenvoudigd en slimmer met de Renault 5 E-Tech Electric dankzij het uitgebreide scala aan diensten van het Mobilize-ecosysteem. Met Mobilize Power Solutions kan de klant via het Renault dealernetwerk een laadoplossing bestellen die thuis wordt geïnstalleerd. Smart Charge stelt de klant in staat om de kosten van thuisladen slim te verlagen.

Duurzaam ontwikkeld in een ‘electric valley’ met Europabreed bereik

Renault Group heeft zich toegewijd om vanaf de zomer van 2025 de Renault 5 E-Tech Electric en de batterij volledig in Frankrijk te produceren. Zowel de auto als de batterij zullen worden geassembleerd in de fabriek in Douai, een historische productielocatie van de originele Renault 5. De aandrijflijn, inclusief de elektromotor, reductietandwielen en vermogenselektronica, zal worden vervaardigd in Cléon, terwijl de modules worden geproduceerd in de Gigafactory in Douai (in samenwerking met Envision AESC). Tegen 2030 zal de ecologische voetafdruk van deze modules 35% kleiner zijn dan die van de Renault Zoe E-Tech Electric.

Het productieproces van de Renault 5 E-Tech Electric wordt ondersteund door een compact ecosysteem van leveranciers, gevestigd binnen een straal van 300 kilometer rond het ElectriCity-complex. Deze inzet voor concurrerende lokale productie vormt de basis voor de ontwikkeling van een Europese 'Electric Valley', waar bedrijven gespecialiseerd zijn in de waardeketen van elektrische voertuigen, wat bijdraagt aan werkgelegenheid en de verkleining van de ecologische voetafdruk.

Net zoals de oorspronkelijke Renault 5 die zijn tijd vooruit was, met als eerste auto een brandstofverbruik bij 90 km/u onder de symbolische grens van 5,0 l/100 km, blijft de Renault 5 E-Tech Electric trouw aan deze pioniersgeest. In 1974 was er al een elektrische versie beschikbaar, met een actieradius van 110 kilometer. De Renault 5 markeerde tevens het begin van eco-design, met een dak gemaakt van natuurlijke vezels om geluidsisolatie te verbeteren, de binnenruimte te optimaliseren en het brandstofverbruik te verminderen. Ook betrad het model in 1986 de circulaire economie met gereconditioneerde exemplaren.

De avant-gardistische geest van de oorspronkelijke Renault 5 leeft voort in de waardeketen van de Renault 5 E-Tech Electric. Met behulp van de expertise van The Future is NEUTRAL, een onderdeel van Renault Group gespecialiseerd in de circulaire economie, en in lijn met de merkdoelstellingen, bereikt de Renault 5 E-Tech Electric een recyclebaarheid van 85%. Daarbij komt 22% van de gebruikte materialen uit de circulaire economie, waaronder 41 kg gerecyclede polymeren. De stoelbekleding voor de Techno- en Iconic-uitvoeringen wordt vervaardigd uit volledig gerecycled materiaal. De Iconic-uitvoering is ook voorzien van een stuurwiel en isolatiemateriaal uit biomateriaal.

Renault 5 E-Tech electric heeft alles om zich te onderscheiden

De Renault 5 E-Tech electric is een ingenieuze, connected en concurrerende elektrische stadsauto, bedoeld om in Europa de harten te veroveren. Net als zijn voorganger is de Renault 5 E-Tech electric een doeltreffend en prettig antwoord op de technologische, maatschappelijke en ecologische uitdagingen die de moderne mobiliteit met zich meebrengt.

Meer weten over de nieuwe Renault 5?

De nieuwe Renault 5 E-Tech electric: het elektrische en Renaulutionaire popicoon
Wilt u een auto inruilen?
Maximaal 4 bestanden.
32 MB limiet.
Toegestane types: gif, jpg, png.
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.