De nieuwe Renault Captur: ‘voiture à vivre’ in het B-segment

Body

De Renault Captur wordt geprezen als de ultieme belevingsauto in het B-segment. Compact aan de buitenkant met zijn lengte van 4,23 meter, maar verrassend ruim van binnen en flexibel aan te passen aan verschillende behoeften, zowel in stedelijke omgevingen als daarbuiten. De verhoogde zitpositie van deze wagen wordt op grote schaal gewaardeerd door klanten, waardoor instappen moeiteloos gaat en een uitstekend zicht op de weg wordt geboden. Deze kenmerken dragen allemaal bij aan het blijvende succes van deze auto, waarvan er in de afgelopen tien jaar meer dan twee miljoen zijn verkocht in negentig landen over de hele wereld.

Captur

De nieuwe Captur volgt de vernieuwende designtaal die is geïntroduceerd door Gilles Vidal, Head of Design bij Renault. Deze verfrissende benadering speelt met licht en materie om een meer verfijnde en dynamische uitstraling te creëren, met strakke lijnen en nauwkeurige details. De nieuwe voorkant van de Captur draagt ook bij aan een premium uitstraling.

Binnen het segment van stads-SUV's blijft de Captur onbetwist leider, een markt die de helft van alle verkopen in het B-segment vertegenwoordigt, wat op zijn beurt weer goed is voor 30% van de totale automarkt.

De nieuwe Captur behoudt zijn veelzijdigheid, beschikbaarheid van tweekleurige carrosserieopties en ruime interieur, samen met een reeks geavanceerde technologische voorzieningen. Naast deze intrinsieke eigenschappen, introduceert de Captur ook een reeks nieuwe functies. Met een verbeterde expressiviteit, zowel binnen als buiten, biedt het design een unieke mix van elegantie en een sportieve inslag, vooral met de nieuwe esprit Alpine uitvoering. Het interieur kenmerkt zich door nieuwe bekleding en beeldschermen. Het OpenR Link-multimediasysteem, inclusief geïntegreerde Google-functies, biedt toonaangevende technologie dankzij Android Automotive 12, een primeur in het B-segment. De volledig nieuwe elektronische architectuur verhoogt de veiligheidsstandaarden met een reeks geavanceerde rijhulpsystemen, waaronder voorspellende rijfuncties voor hybridevarianten en Active Driver Assist voor autonoom rijden op level 2.

De nieuwe Renault Captur wordt, afhankelijk van de markt, aangeboden met een keuze uit vier motorvarianten, waaronder de krachtige 107 kW (145 pk) E-Tech full hybrid – een keuze die door meer dan 54% van de klanten in Nederland wordt gemaakt. Om het rijplezier te vergroten en een dynamischere rit te bieden, is de rijdynamiek verbeterd en is de stuurbekrachtiging opnieuw afgestemd. Het Extended Grip-systeem optimaliseert de tractie in diverse rijomstandigheden, afhankelijk van de versie.

De nieuwe Renault Captur, nog steeds geproduceerd in de fabriek in Valladolid, zal voor de zomer op de Nederlandse markt verschijnen.

Fabrice Cambolive, CEO van Renault: “Ruim tien jaar geleden brak Renault met de conventies van het B-segment en voorzag Captur van het DNA van de ‘voiture à vivre’, de ‘auto om te leven’. Deze visie wordt belichaamd door een maximum aan comfort: een hoge rijpositie, een leefbaar interieur dat kan worden aangepast aan het leven van de bestuurder en passagiers. Dit alles terwijl het model compact is: 4,23 m. Voortbouwend op zijn succes, met meer dan 2 miljoen verkochte exemplaren, blijft de Captur zich onderscheiden van de massa. Hij is nog meer afgestemd op de huidige tijd, met een nieuw, assertiever ontwerp, een volledig hybride E-Tech-motor en OpenR Link met geïntegreerde Google. Dit zijn allemaal nuttige technologieën en ze worden geprezen door onze klanten.”

Paula Fabregat, Design Projects Director bij Renault: “Terwijl hij de sterke punten behoudt die hem tot nu toe tot een succes hebben gemaakt, bevestigt de nieuwe Captur zijn persoonlijkheid met nieuwe, atletischere en dynamischere proporties. De volledig getransformeerde, horizontale voorkant is zowel grafisch als technologisch, waardoor die een sterke stilistische identiteit krijgt.”