Subsidies & Fiscale regelgeving in 2024

Body

De markt van mobiliteit is volledig in transitie naar Zero Emissie voertuigen en Milieuzones in Nederland. Daar zijn regels en regels van toepassing, die van invloed kunnen zijn op uw keuze voor nieuwe bedrijfswagens. Wat is wijs, en wat is pas echt een slimme keuze. In deze leaflet zijn de volgende subsidie mogelijkheden en fiscale mogelijkheden verder uitgelegd, die betrekking hebben op de aanschaf van bedrijfswagens in 2024

Renault Trafic

Wat is wijs, en wat is pas echt een slimme keuze. In deze blog zijn de volgende subsidie mogelijkheden en fiscale mogelijkheden verder uitgelegd, die betrekking hebben op de aanschaf van bedrijfswagens in 2024:

  • MIA/VAMIL
  • BPM
  • Milieuzones
  • SEBA subsidie op Zero Emissie 
  • Beschikbare modellen

Veel leesplezier. Indien u naar aanleiding van deze informatie vragen hebt, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij adviseren u graag bij deze energietransitie in mobiliteit!

MIA/VAMIL regeling

Investeert u als ondernemer in een elektrische- of waterstof aangedreven bedrijfswagen? Maak dan gebruik van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en/of Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) als u bijvoorbeeld een Kangoo E-TECH, Trafic E-TECH of Master E-TECH aanschaft. Deze staan op de nu geldende positieve lijst voor elektrische bestelauto’s van de overheid, en komen dus voor deze regeling in aanmerking. 

Met de MIA kunt u voor uw investering tot 27% van de investeringskosten aftrekken van uw winst. U verlaagt hiermee uw fiscale winst. Met Vamil kunt u voor een groot gedeelte uw investering afschrijven op een tijdstip dat u zelf bepaalt. Uw belastingvoordeel kan met de MIA\Vamil dus aantrekkelijk zijn om toe te passen bij het vervangen en vergroenen van uw wagenpark in 2024.

Uitgelicht: MIA/VAMIL voor een elektrisch aangedreven Bedrijfsauto

Bestemd voor: het vervoer van goederen met een elektrisch aangedreven bestelauto die:
- behoort tot de Europese voertuigcategorie N1 of N2, en
- is voorzien van een uitsluitend elektrische aandrijving, waarbij de voor de aandrijving benodigde energie wordt geleverd door een accupakket dat geen lood bevat.

Bestaande uit: een elektrisch aangedreven bestelauto, met uitzondering van een oplaadpunt.

Het bedrijfsmiddel komt voor ten hoogste het investeringsbedrag minus € 20.000 in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek.

Rekenvoorbeeld: Over de eerste € 20.000 ontvangt u geen milieu-investeringsaftrek. Stel, u investeert in een elektrisch aangedreven bestelauto ter waarde van € 50.000, dan komt de investering voor ten hoogste € 50.000 - € 20.000 = € 30.000 in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek. Mocht u naast milieu-investeringsaftrek ook een subsidie ontvangen, dan dient deze subsidie ook in mindering gebracht ten worden. Wanneer u bijvoorbeeld investeert in een elektrisch aangedreven bestelauto ter waarde van € 50.000 en een subsidie van € 3.000 ontvangt, dan komt de investering voor ten hoogste € 50.000 - € 20.000 - € 3.000 = € 27.000 in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek.

Uitgelicht: MIA/VAMIL voor een door waterstof aangedreven Bedrijfsauto

Bestemd voor: het vervoer van goederen met een bestelauto die:
- behoort tot de Europese voertuigcategorie N1 of N2, en
- is voorzien van een uitsluitend elektrische aandrijving, waarbij de voor de aandrijving benodigde energie wordt geleverd door een brandstofcel en al dan niet een accupakket.

Bestaande uit: een waterstof aangedreven bestelauto en met uitzondering van een oplaadpunt.

Het bedrijfsmiddel komt voor ten hoogste € 125.000 van het investeringsbedrag in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek.

Toelichting: Let op: mocht u voor uw investering subsidie hebben gekregen vanuit de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM), dan kunt u waarschijnlijk geen gebruik meer maken van de milieu-investeringsaftrek. Met de subsidie heeft u waarschijnlijk al de maximale staatssteun ontvangen die vanuit de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV) gegeven mag worden aan een investering.

Bron en meer vindt u op https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/mia-vamil/ondernemers/mobiliteit#positieve-lijsten

MIA

BPM in 2024 & 2025 op bedrijfswagens in Nederland

In 2024 genieten ondernemers in Nederland voor het laatst van de vrijstelling voor het betalen van BPM. Deze vrijstelling zal vervallen per 1 Januari 2025. Dit betekent dat een gemiddelde bedrijfswagen per gram uitstoot €66,91 gaat betalen.

Rekenvoorbeeld:

Renault Trafic L1H1 Start 110pk Dci

Uitstoot gecombineerd: 178gr

Verwachte BPM aanslag: €11.910,- (178*€66,91)

Deze regelgeving heeft als doel om de bedrijfswagens met uitstoot extra te belasten, om zoveel mogelijk ondernemers te bewegen richting een emissieloze bedrijfswagen. In 2024 kunt u nog zonder deze BPM belasting, een bedrijfswagen aanschaffen. Dit heeft dus een groot voordeel als u hiervoor wilt kiezen. Er zijn dus twee mogelijkheden, of kiezen voor een Elektrische bedrijfswagen, met gebruik van de subsidie mogelijkheden vanuit de overheid zoals SEBA en MIA/VAMIL, of in 2024 nog een bedrijfswagen aanschaffen met een diesel motor, zonder de BPM. Indien gewenst is het advies om hier snel informatie in te winnen bij uw Renault dealer, in verband met de verwachte run op deze bedrijfswagens en de beperkte beschikbaarheid en grote verwachte vraag in 2024.

Renault Trafic

Milieuzones in Nederland per 1 Januari 2025

Om de leefbaarheid en het winkel- en verblijfsklimaat in de stad te verbeteren en de overlast te beperken stellen 29 gemeenten een gebied in zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Zo’n gebied noemen we een zero-emissiezone. Dit betekent dat bedrijfswagens in de ZE-zone vanaf 1 januari 2025 uitstootvrij moeten zijn. Voor een aantal voertuig categorieën is er tot 2023 een overgangsregeling, geld er voor sommige voertuig categorieën een vrijstelling en komen er ontheffingen.

Overgangsregeling bestelauto's

  • Alle bestelauto's die vanaf 1-1-2025 op kenteken worden gezet moeten zero-emissie aangedreven zijn om de ZE-zone binnen te mogen. Dit geldt niet voor oldtimers, rolstoeltoegankelijke voertuigen en voertuigen die vanwege een handicap voor 500 euro of meer zijn aangepast.
  • Bestelauto's met een emissieklasse 4 of lager hebben geen toegang tot de ZE-zones.
  • Bestelauto's met een emissieklasse 5 hebben tot 1-1-2027 toegang tot de ZE-zone.
  • Bestelauto's met een emissieklasse 6 hebben tot 1-1-2028 toegang tot de ZE-zone.
  • Vrijgesteld voor de ZE-zone zijn voertuigen ouder dan 40 jaar (oldtimers), rolstoeltoegankelijike voertuigen.

Om uw werkzaamheden en mobiliteit goed te kunnen doen, is het goed om uw wagenpark, en uw regio goed onder de loep te nemen. Zo kunt u zien welk kenteken van uw wagenpark, waar wel, en waar niet mag komen. Dit kunt u controleren op www.opwegnaarzes.nl, of neem contact op met uw mobiliteitsadviseur bij uw renault dealer.

Bron: www.opwegnaarzes.nl

Milieuzones

SEBA: Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s

Bent u ondernemer of heeft u een non-profitorganisatie? En koopt of financial leaset u een nieuwe, volledig uitstootvrije (emissieloze) bedrijfsauto? Vraag de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) aan voordat u een definitieve overeenkomst sluit. Bij operational lease kan uw leasemaatschappij SEBA aanvragen.

  • Subsidiepercentage: 
    • voor grote ondernemingen wordt 7%. Dit was 10%;
    • voor middelgrote ondernemingen blijft 10%;
    • voor kleine ondernemingen blijft 12%;
  • Vaststellingstermijn wordt 12 maanden + 7 maanden uitstel mogelijk;
  • 2024 is het laatste jaar voor de SEBA.

Openstelling SEBA uitgesteld

Door de Tweede Kamerverkiezing 2023 wordt de begroting (kostenberekening) voor 2024 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat later behandeld. De SEBA is onderdeel van deze begroting. Pas als de Eerste en Tweede kamer ermee akkoord zijn, opent de SEBA. De Tweede Kamer bespreekt de begroting op 22 januari 2024. Het is nog onbekend wanneer de Eerste Kamer dit bespreekt. De SEBA opent hierdoor waarschijnlijk niet voor eind maart 2024. De definitieve startdatum komt in de Staatscourant.

Trafic en Master
Kangoo

Beschikbare modellen bij Renault:

Neem contact met ons op

Subsidies & Fiscale regelgeving in 2024
Wilt u een auto inruilen?
Maximaal 4 bestanden.
32 MB limiet.
Toegestane types: gif, jpg, png.
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.